Update Reset
Update Reset

VALG AF WEBSHOP GUIDE


Guiden indeholder alt, du bør vide, FØR du vælger en ny webshop


INDLEDNING

Går du med tanker om at starte en ny webshop, og du usikker på hvad din nye webshop skal indeholde af funktioner og muligheder?

Mange spørgsmål presser sig på i forbindelse med opstart af ny webshop. Det gælder f.eks. hvis du som eksisterende virksomhed ønsker at sælge varer eller ydelser online, Men situationen kan også være, at du allerede har en webshop, som du ønsker at forbedre, eller at du måske ønsker at starte en helt ny virksomhed med onlinesalg.


I denne guide vil jeg forsøge at besvare de mange spørgsmål, der dukker op, når du ønsker at gøre din drøm til virkelighed. Jeg gennemgår den rækkefølge, du bør efterleve, for at opnå det optimale resultat - til den rigtige pris


I guiden vil jeg hjælpe dig gennem hele beslutningsprocessen i forbindelse med opstart af webshop. Guiden er forsøgt skrevet så “neutralt” som muligt - altså uden specifikt at anbefale bestemte udbydere. Min intention er at give dig et værktøj til på basis af information at vælge den løsning, der passer bedst til din virksomhed, samt at give dig en række gode råd med på vejen.

Der er nogle få ting, du bør undgå, for ikke at ende med en webshop, der ikke lever op til dine forventninger. Når du sender din nye webshop online, skal det gerne være med stolthed i kroppen og et smil på læben - med en bevidsthed om, at kunderne vil strømme til fra nær og fjern.


Dette kommer jeg bl.a. ind på i guiden:


Har du virkelig behov for en ny webshop?

Hvad skal du tage stilling til og gøre, når beslutningen om ny webshop er taget?

Hvilken løsning skal du vælge?

Hvordan sammenligner du priserne?

Hvordan passer du på dig selv, når du vælger leverandør?

Hvordan får du givet webshoppen den sidste finish?

Hvad skal der ske, når din webshop går online?


God fornøjelse


Brian Rasmussen/Magnus Dahl

Acaao/Acoss


PS! Denne guide til valg af webshop er informativ og ikke 100 % udtømmende. Derfor kan den ikke erstatte kompetent og individuel rådgivning. Derfor kan forfatteren kan ikke drages til ansvar for guidens anvendelse i praksis. 



Er du sikker på, du vil have en ny webshop?

Der kan være rigtig mange gode grunde til at starte en ny webshop eller opdatere din gamle webshop. Men har du det, der skal til, for at projektet bliver en succes, eller vil dit eventyr ende med en stor  regning? 

Det handler om tid og dedikation. Hvis du ikke har den fornødne tid til at passe din webshop, sørge for reklame og markedsføring, passe dine produkter og give dine kunder en fantastiske service, bør du overveje, om det nu også er det rigtige, at starte en webshop.

Har du en eksisterende webshop, skal du måske bare have den opgraderet. I dette tilfælde er det meget muligt, at det ikke er nødvendigt at skifte til en ny platform, men at du i stedet med få midler vil kunne løfte din eksisterende webshop op på et højere niveau.

Spørgsmålet er derfor, om du er helt sikker på, om du skal have en ny webshop. Der er naturligvis ingen grund til unødigt at spilde penge og tid, hvis det ikke er nødvendigt.


Gode grunde til at oprette en webshop

Du har ikke en webshop og ønsker at sælge online.

Din eksisterende webshop konverterer ikke tilstrækkeligt besøgende til kunder.


Når du har besluttet dig for at købe en ny webshop

Du har nu besluttet dig for at starte en ny webshop, Og nu står du overfor en række overvejelser og beslutninger, således at du opnår det ønskede resultat.

Jeg har lavet en liste, der vil gøre det lettere for dig at komme igennem processen og give dig et bedre udgangspunkt, når du enten skal forhandle med leverandører af shoppen eller selv ønsker at bygge din webshop.

Når du følger listen, vil du blive mere tilfreds med det endelige resultat og muligvis spare mange penge. Listen er med vilje skrevet ustruktureret for at få dig til at tænke over hvert enkelt punkt på listen



HVAD ER DINE KRAV TIL DIN NYE WEBSHOP?

Du behøver ikke være webshop-ekspert for at vide, hvilke ting du kan lide på en webshop. Jeg har lavet en liste til dig med de forskellige muligheder. Gennemgå listen og fokuser på de ting, du selv værdsætter ved en webshop. Overvej hvilke funktioner du gerne vil have i din shop. Herefter vil du kunne opstille en kravspecifikation, som du kan bruge enten i forhold til dig selv, hvis du selv ønsker at bygge shoppen, eller over for de leverandører, du ønsker at indhente tilbud fra.

Vær opmærksom på, om dine potentielle leverandører er professionelle nok til at kunne levere det, du ønsker. Vær også forberedt på, at erfarne leverandører måske vil råde dig til at udelade nogle af de ting, du har på din kravspecifikation, og i stedet komme med alternative forslag.


TJEKLISTEN TIL DIN WEBSHOP

Liste over de ting, du skal have under kontrol, for at få en professionel webshop


TYPE & FORMÅL

Hvilken type webshop skal jeg vælge?

Ren webshop (En webshop der kun indeholder produkter)

Webshop med hjemmeside (En webshop, der er integreret i din hjemmeside, så du har mulighed for at give kunderne yderligere information om din virksomhed)


Hvad er formålet med din webshop?

Skal du sælge produkter online?

Skal du sælge ydelser online?

Er det en B2B webshop?

Er det en B2C webshop?

Skal du indsamle medlemmer?

Skal du indsamle e-mailadresser til mailannoncering?


MULIGHEDER, BEGRÆNSNING & INDHOLD

A. Hvem er din kundegruppe eller kundegrupper?

B. Hvad er din virksomheds værdier, og hvordan kommunikerer du dem til de besøgende?

C. Hvilke funktioner skal din webshop have for at være fremtidssikret?

D. Hvad er dine strategiske markedsføringsplaner, og hvordan skal de integreres i din webshop?

E. Hvad er dine USP - Unique Selling Points eller på godt dansk - unikke salgsargumenter?

F. Hvorfor skal dine kunder  købe i netop din webshop og ikke hos dine konkurrenter?

G. Hvor meget kan/vil du bruge på din webshop? Hvad er dit budget?

H. Hvad er dit årlige budget til rettelser og videreudvikling af din webshop?

I. Har du et domæne? (Husk at købe dit eget domæne, så du ikke kommer i klemme senere)

J. Har du en eksisterende webshop, som er søgemaskineoptimeret (SEO), eller hvor du anvender AdWords? I så fald skal du tage stilling til, om du ønsker at beholde dine eksisterende søgemaskineoptimerede URLs?

K. Skal din webshop sælge internationalt og indeholde flere sprog?

L  Er indholdet på din nye webshop komplet, eller har du en plan for udarbejdelsen? (tekster, billeder grafik, video etc.)

M. Har du eksisterende abonnenter eller kundeinformation, som skal overføres til din nye webshop?

N. Hvor vigtig er brugervenligheden for din kunder? Brugervenlighed bør prioriteres meget højt).

O. Vil du selv kunne lave ændringer på din webshop? (Hvis du prioriterer CMS-brugervenlighed højt, vil du kunne spare penge og tid.

P. Skal brugere/kunder have mulighed for at logge ind på din webshop?

Q. Skal der integreres 3. parts software på din webshop? (f.eks. ERP, regnskab, CRM)

R. Skal du have reklamer fra 3. part på din webshop?

S. Hvornår skal din webshop senest være færdig?


HOSTING, DESIGN & FUNKTIONER

Hvilken server (hosting) skal jeg vælge?  

A. Hvilken server skal din webshop hostes på?

B. Hvilke krav har du til din nuværende eller nye server/hostingudbyder?

C. Er din server hurtig nok? (Google prioriterer webshops, der loader hurtigt)




Hvilke funktioner og design vil du have på din webshop?

A. Søgefunktion

B. Sliderbilleder (store billeder, der kan skifte)

C. Kundelogin

D. Payment gateway (betalingsmodul)

E. Blog

F. Ikoner

G. Kontaktformular

H. Online chat

I. Nyhedsbrevsformular

J. Video

K. Pop-up notifikationer

K. Integrerede sociale medier f.eks. Facebook & Instagram

M. Google Maps

N. Google Analytics (statistik redskab)

O. Sociale medier ikoner

P. PDF upload

Q. Responsivt design (mobil og tablet venligt)

R. Faktura B2B

S. Anmeldelser

T. Dropdown eller sidemenu

U. Site map (En liste over alle dine sider, der hjælper Google med indeksering af webshoppen)

V. Re-Capcha (Sikkerhedsfunktion, der nedsætter spam e-mails fra din side)

W. Kvalitetsindhold

X. Logo

Y. Top navigation (knapper øverst på din webshop, der giver adgang til dine undersider)

Z. Eget domæne

Æ. Brugervenligt CMS (system til redigering af din webshop)

Ø. SSL (hjælper med at gøre din webshop sikker)

Å. Footer navigation (knapper i bunden af din side, normalt til dine undersider)

AA. Telefonnummer

BB. Loyalitetsprogram

CC. Tilbud

DD. Nyheder

EE. Populære produkter

FF. Mest solgte produkter

GG. FAQ (En side, der besvarer de oftest stillede spørgsmål)

HH. Betingelser & GDPR

II. Relaterede produkter

JJ. Fragt (Hvilke fragtmuligheder vil du tilbyde)

KK. Ønskeliste

LL. Sikkerhed på webshoppen

MM. Rabatkoder

NN. Salg af gavekort

OO. Læg varer i kurven knap på produktlisten

PP. Let adgang til kurven, med produkttæller

QQ. Betalingsmetoder

RR. Breadcrumb navigation (en oversigt over, hvor du er på webshoppen)

SS. Produktfilter 

TT. Produktsortering



Ud over dine produktsider skal du tænke over, hvor mange sider, undersider og menupunkter der skal være på din webshop


Sæt kryds og anfør antal undersider

A. Om os

B. Mærker

C. Fragt

D. Kontakt os

E. Betingelser

F. Salgs- og leveringsbetingelser

G. GDPR

H. Tilføj de sider, du gerne vil have på din webshop - også alle undersider.




Hvordan skal din webshop se ud?

A. Vælg farver – har du en visuel identitet? Så brug den

B. Skal farverne understøtte dit logo?

C. Bliv inspireret af andre webshops og gem dem, du kan lide

D. Vælg din egen stil

E. Vil du overføre elementer fra din gamle webshop? (Funktioner og design)

F. Hvilke nye funktioner og design vil du have på din webshop?

G. Har dine konkurrenter funktioner eller design, du ønsker at kopiere?

H. Hvilke funktioner skal placeres på hvilke sider?

I. Hvad skal dine sider konkret indeholde?



Hvilket system skal din webshop laves bygges i? (Dette går jeg meget mere i dybden med senere)

A. Open source (f.eks. WooCommerce)

B. Specialbygget (bygget helt fra bunden uden brug af open source platforme)

C. SaaS (abonnement - f.eks. Acaao)



VALG AF E-MAILKONTO

Hvis det er første gang, du skal have en webshop, skal du oprette e-mailadresser til din webshop. For at spare dig for udfordringer i fremtiden får du lige et godt råd. Når du køber domænet til din webshop, og du vil oprette e-mails med samme endelse som dit domæne, er det altid en god idé ikke at bruge samme e-mailprogram server som dit webbureau eller hostingfirma stiller til rådighed,

Det skyldes at du i modsat fald kun vi kunne trække indgående mails med over i det nye system, mens du højst sandsynligt vil miste de mails, du har sendt. Det er derfor en god ide at opsætte din e-mailkonto i enten Gmail eller Outlook, hvor både indgående og udgående mails vil blive gemt.


Ovenstående punkter skal du tage stilling til, inden du for alvor kan gå i gang med at opbygge din nye webshop. Det er derfor vigtigt, at du er sikker på, at du har gjort dit forarbejde, så du har listen klar, når du enten selv skal bygge din webshop eller vælge din nye webshopleverandør.

Sidst, men ikke mindst: Sørg altid for at få fuld adgang til at redigere nye produkter i din webshop, uanset hvilken leverandør du måtte vælge


TJEKLISTEN ER LANG; HAR DU MISTET OVERBLIKKET?

Som du kan se, er der meget du skal tage med i dine betragtninger og mange beslultninger der skal tages. Visse punkter er meget tekniske og kræver for det meste medvirken af en professionel webudvikler. Men bare rolig. Det hele skal nok komme på plads, og når du er klar, vil du stå med en kravspecifikation, du kan bruge strategisk, når du skal bygge shoppen eller vælge leverandør.


Guide: Abonnement eller ej

SKAL DU KØBE EN FÆRDIG WEBSHOP, BYGGE SELV ELLER VÆLGE ET LØBENDE ABONNEMENT?

Nu skal du træffe endnu en beslutning. Der findes nemlig flere forskellige løsninger til, hvordan du etablerer din webshop. Du kan vælge at få et webbureau til at bygge shoppen op helt fra bunden, så den er specialdesignet til netop at matche dine produkter. Ved denne løsning skal du desuden regne med efterfølgende at skulle betale for nødvendige opdateringer og opgraderinger. Du kan også vælge selv at bygge webshoppen ved hjælp af et open source system. Endelig har du den mulighed at vælge en webshop-løsning med abonnement, hvor du betaler et fast lavt månedligt beløb. I sidstnævnte tilfælde kender du dine månedlige udgifter, og du vil altid kunne få hjælp gennem support, når du har brug for det

En abonnementsløsning kan være praktisk, da du slipper for en masse udfordringer. Men for andre er den bedste løsning at bygge selv. Den mest perfekte løsning er naturligvis den, hvor shoppen bygges op helt fra bunden.

Hvis du ikke helt blev klogere efter at have læst ovenstående, vil følgende afsnit forhåbentlig hjælpe dig.


GROFT SAGT FINDES DER FIRE FORSKELLIGE WEBSHOPTYPER


BYG DIN WEBSHOP FRA BUNDEN

Du kan købe en webshop, der er specialudviklet til dig af et webbureau. Denne type webshop kan du frit flytte fra en server til en anden og udskifte webbureauet, der arbejder på webshoppen, som du vil.


BYG DIN WEBSHOP I OPEN SOURCE

Med denne webshop-løsning bestemmer du også selv, hvem der skal arbejde på din webshop, og hvilken server den skal ligge på. Denne løsning er selvfølgelig noget billigere end at bygge din webshop helt fra bunden.


BYG DIN EGEN WEBSHOP

Du kan også vælge helt at undvære webbureauet og simpelthen at bygge din egen webshop ved hjælp af et af de mange open source systemer der findes. Du kan vælge mellem en række forskellige platforme, som giver dig mulighed for enten gratis, eller for få penge at bygge din egen webshop. Du bør dog være opmærksom på, at der muligvis findes ekstra funktioner, der undervejs i processen vil betyde yderligere udgifter, og som ofte er nødvendige, for at din webshop får et professionelt udtryk.



VÆLG ET ABONNEMENT TIL DIN WEBSHOP


Hvis du vælger en webshop baseret på abonnement, køber du brugsretten til en webshop. Du har som oftest muligheden for selv at bygge din webshop, eller du kan få dem, der står bag webshopsystemet, til at bygge den for dig. Her får du en gennemtestet webshop-løsning, så du ikke skal bekymre dig om resultatet, og så er det oftest meget billigt, fordi der er en del brugere af webshop-løsningen.

Som regel er denne type løsning bygget som en SaaS (Software as a Services) løsning. Det betyder, at der sandsynligvis er brugt meget tid og mange penge på at udvikle denne type webshop. Der er som regel blevet lyttet til brugerne, og webshop-løsningen er løbende blevet bearbejdet og opgraderet. Pga. de mange brugere har du en sikkerhed for, at der også fremadrettet vil blive arbejdet og udviklet på webshoppen. Denne type webshop vil typisk  ligge på udviklerens server. 

En webshop baseret på en god abonnementsløsning er som regel en sikker og billig webshop-løsning for dig. Hvis du en dag vælger at opsige dit webshop-abonnement, får du indholdet fra din webshop med, så du hurtigt kan få bygget en anden webshop hos en ny udbyder.

SaaS systemer er meget populære løsninger, det fungerer som en leasing, som f.eks. en bil, et alarmsystem, og til f.eks. værktøjer til din virksomhed såsom kassesystem, CRM-system, onlinebookingsystem og regnskabsprogram.


Abonnementsløsningen er en nem, enkel og hurtig måde at få en webshop på, og så er det billigt. Men er det nu også den rigtige løsning for dig?


Jeg mener, det er bedst at træffe en beslutning på et fuldt oplyst grundlag, Derfor vil jeg nu gå i dybden med de 4 webshoptyper, så du kan få et nærmere indtryk af fordelene og ulemperne. Din webshop er en investering, der gerne skulle give dig indtjening langt ud i fremtiden og samtidig fremstå så professionel som muligt.




DEN FØRSTE LØSNING

Du køber din egen specialbyggede webshop

Der er mange fordele og en lige så lang række ulemper ved at købe en webshop-løsning der bliver bygget helt fra bunden hos en leverandør eller et webbureau.




LÆS ALTID DET MED SMÅT!

På overfladen kan alting se fint ud, og det er det måske også, for det er jo din egen webshop, du køber og skal råde over. Vær dog opmærksom på, at der i visse tilfælde kan være en form for månedlig eller årlig betaling på denne type webshop og dermed også bindings- og opsigelsesperioder.

Derfor skal du altid huske at læse betingelserne grundigt og huske at stille kritiske spørgsmål for at finde ud af, hvilken betydning betingelserne har for dig.


Spørg dit webbureau om de løbende omkostninger,, så du undgår overraskelser. Nogle webbureauer fortæller åbent om disse ekstra omkostninger, mens andre vælge ikke at nævne dem. Uanset hvad  kan du være helt sikker på, at udgifterne kommer.


Der findes heldigvis mange gode og professionelle webbureauer, men der findes også nogle,, du bør undgå. Tjek på nettet, hvad andre mener om virksomheden, før du vælger.


GENERELLE FORDELE VED AT KØBE EN WEBSHOP:

Du får en professionel webudvikler til at virkeliggøre dine ønsker og krav.

Gennem hele udviklingsprocessen har du en sparringspartner i dit bureau/ din leverandør.

Shoppen er let at vedligeholde. Du skal blot kontakte dit webbureau.

Du vil generelt opleve god service og support (dog afhængigt af udbyderen).

Shoppen er let at optimere, både hastighed og SEO

Det er tale om en  meget fleksibel webshopløsning.

Vær sikker på at få en dynamisk webshop (et CMS), hvor du også selv har adgang til at redigere din webshop (så det ikke kun er din leverandør, der kan). På den måde sparer du en del tid og penge på rettelser, ligesom du løbende hurtigt selv kan opdatere småting på siden. Du kommer f.eks. ikke i en situation, hvor en forkert pris kan koste mange penge, fordi du ikke har adgang til at rette prisen.


Du skal også tale SEO (søgemaskineoptimering) med webbureauet. Spørg ind til hvor SEO-venlig deres webshop er. Det er meget vigtigt for at have en chance for at blive fundet i Googles organiske søgeresultater (de ikke betalte resultater).


---------------------


GENERELLE ULEMPER VED AT KØBE EN WEBSHOP:

Når din webshop er færdigudviklet, er vedligeholdelsen dit eget ansvar, (med mindre du indgår en serviceaftale. Det er dog ikke alle webbureauer, der tilbyder serviceaftaler).

Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, skal du selv være opmærksom på at opdatere din webshop og få ændringerne implementeret. Ellers kan din webshop blive straffet i søgeresultaterne (Google ændrer løbende deres algoritmer).

Du skal betale ekstra for alle løbende opdateringer og opgraderinger.

Eventuelt har du selv ansvar for backup af din webshop.

Du skal selv finde den rigtige server og betale for den (med mindre dit webbureau har en god server).

Lukker du din virksomhed, eller ønsker du en ny webshop, kan du i nogle tilfælde være bundet af kontrakter. Der kan i visse tilfælde være tale om meget lange bindings- og opsigelsesperioder.


SERVER/HOSTING

Din server (hosting af din webshop) er vigtig. F.eks. lavede Google i april 2018 en opdatering, der direkte tilgodeser de webshops, der loader hurtigt på mobil. Loadtiden på din webshop har bl.a. noget at gøre med størrelsen på dine billeder, programmeringen etc. og i høj grad også din server. Har du hosted din shop på en billig server, er den højst sandsynligt ikke hurtig, og der er risiko for, at Google ikke tilgodeser din webshop, selv om den har kostet mange penge at få bygget.


Hvis din leverandør tilbyder server (hosting) skal du finde ud af, hvilken server de bruger, hvor den  er placeret (pga. GDPR) og hvor hurtig serveren er. Få gerne specifikationer, så du selv kan undersøge den. For som sagt ligger Google stor vægt på serverhastighed, når de bestemmer hvor langt oppe eller nede din webshop skal placeres i deres organiske søgeresultater. Hastighed er vigtig, men det er sikkerheden også. Find derfor ud af hvor sikker din valgte server er. Har den noget så simpelt som Ddos beskyttelse og firewall? Husk at få en pris på hosting hos leverandøren. Det vil ofte lette arbejdsgangen, hvis de har direkte adgang til din webshop.


Er hosting ikke inkluderet, skal du selv finde en server, hvor du kan have din webshop. Her er det vigtigt, at du finder en hurtig og sikker server. Nogle af de billigste servere koster fra ca. 1 euro/mes, men du skal huske på, at jo billigere server, desto langsommere er de som regel. Det er til gengæld ikke meget tid, du skal bruge på serveren, når du har fundet den rigtige server, da det her er normalt, at man betaler serveren én gang årligt. Derfor har du ikke månedlige tilbagevendende udgifter i forhold til server, med mindre du skal bruge en helt speciel løsning.




HVOR UNIK SKAL DIN WEBSHOP VÆRE?

Hvis du har helt særlige krav til din webshop, ønsker en specialudviklet webshop eller har brug for at koble flere systemer sammen, er det nok nødvendigt, at du vælger en specialbygget eller delvist specialbygget løsning i stedet for en billigere og mere standardiseret løsning. Der er dog nogle gode SaaS løsninger, der giver mulighed for dette.


Der er 3 muligheder for, hvordan leverandøren laver din webshop: A) Du kan få den kodet helt fra bunden, B) Den kan bygges på et open source system med delvis specialudvikling og C) Den kan laves på en open source platform uden ekstra udvikling.




A. WEBSHOP KODET HELT FRA BUNDEN

= En unik webshop, hvor alle særlige ønsker er mulige

Hvis du vælger at få kodet din webshop helt fra bunden, er din virksomhed sikkert meget stor, eller du har nogle helt specielle behov. Denne type webshopløsning ligger som regel i den meget tunge ende af prisskalaen.


Inden du starter kodningen af din webshop helt fra bunden, skal du kraftigt overveje, om det nu også er den løsning, du har brug for. For på trods af alle fordelene ved unik kodning,  kræver denne mulighed en del tid fra din side, ligesom det kan være lidt som at skyde gråspurve med kanoner alt efter dine behov. Dette skal ikke ses som en advarsel, men som et godt råd (tjek dine reelle behov med den tjekliste, jeg netop har givet dig).


Når du har købt din webshop kodet fra bunden, kan du gøre med den, hvad du vil.  Du vælger selv design og funktioner, og alt kan blive, som du vil have det. Det er kun dit budget, der sætter grænser.




FORDELE VED AT VÆLGE KODNING AF WEBSHOP FRA BUNDEN:

Din webshop bliver helt unik. Den får lige præcis det design og de funktioner, du gerne vil have. Intet er umuligt - det er kun et spørgsmål om, hvor lang tid det tager (siger min chefprogrammør med et glimt i øjet).

Du kan få udviklet CMS (styresystemet bag din webshop) præcis som du vil have det. Herefter kan du selv gøre stort set alt.

Du får et meget mere sikkert webshopsystem end f.eks. en open source løsning (i forhold til hackere).

Du får en meget skalerbar løsning.

Webshoppen er let at vedligeholde.

Oftest vil du opleve rigtig god service og support (afhængigt af udbyderen).

Du kan få funktioner i din webshop der er optimeret præcis til din virksomhed og dine kunders behov.

Det er let at optimere både hastighed og SEO på webshoppen.

Opstår der løbende fejl på siden, kan de let rettes med det samme (afhængigt af dit webbureau)

Du får en meget fleksibel løsning.


ULEMPER VED AT VÆLGE KODNING FRA BUNDEN:

Det er en meget dyr løsning at udvikle.

Det er også dyrt at opgradere og optimere din webshop, da du skal bruge webbureauet hver gang.

Udviklingen tager lang tid, og sandsynligheden for forsinkelser er stor.

Det er vanskeligt for andre webbureauer at overtage koden - medmindre der laves en manual, eller at koden er godt kommenteret.

Det er kun en lille procentdel af webbureauerne, der har kompetencer til at lave denne type webshop-løsninger.

Muligheden for fejl i koden er reel (afhængig af programmørens erfaring).

Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, skal du selv være opmærksom på at få ændringerne implementeret, så du ikke at blive straffet i søgeresultaterne.

Alle nødvendige løbende opdateringer og opgraderinger skal du betale ekstra for.

Muligvis har du selv ansvar for backup af din webshop.

Du skal selv finde den rigtige server (med mindre dit webbureau har en god server) og betale for den.

Lukker du din virksomhed, eller ønsker du at skifte webbureau, kan du i nogle tilfælde være bundet af kontrakter. Der kan i nogle tilfælde være tale om meget lange bindings- og opsigelsesperioder


B. WEBSHOP I OPEN SOURCE MED DELVIS SPECIALUDVIKLING

En næsten unik webshop, hvor næsten alle særlige ønsker er mulige

Hvis du vælger en webshop baseret på et open source system med specialkodning, ønsker du sikkert at give den et unikt design, eller du har nogle helt specielle behov, uden at du har brug for en helt igennem specialkodet webshop. Det kan være, at du skal bruge en form for standardwebshop, som også indeholder en eller to specielle features.

Du kan eksempelvis have brug for noget særligt til din webshop, som ikke er standard i f.eks. WooCommerce (WordPress’ webshop modul), og du derfor skal have integreret nogle 3. partsløsninger. Der kan være mange årsager til, at du har behov for en webshop, der er mere end en normal skabelonløsning, men mindre end en 100 % specialbygget løsning. 


Denne type webshopløsninger er som regel i den lidt tungere ende af prisskalaen. Den er ikke så dyr som en webshop, der bliver kodet fra helt bunden, men alt afhængigt af hvad du skal have lavet, kan prisen snige sig højt op. Det skyldes blandt andet, at det særlige, du skal have kodet, ofte skal tilpasses det open source system, du har valgt.


Men da du samtidig har mulighed for at vælge mellem de mange færdige plugins, som findes (programmer der er klar til at koble på din webshop), og du kan nøjes med den funktionalitet, de tilbyder, kan du få din webshop billigere. Disse plugins øger dog risikoen for, at din webshop bliver hacket, da plugins og open source løsninger er de foretrukne ”ofre” for hackere. Du kan selvfølgelig få gjort en del ved sikkerheden, men du skal sikre dig, at webbureauet har erfaring med sikkerhedsoptimering af open source løsninger.




FORDELE VED OPEN SOURCE OG DELVIS SPECIALKODNING:

Din webshop bliver næsten unik med præcis det design og de funktioner, du ønsker (afhængigt af programmørens evner).

Du får et CMS (styresystem), der allerede bliver brugt af utrolig mange og derfor er gennemtestet.

Du får mulighed for at redigere i din webshop, men nogle få ting vil kræve, at du er i stand til at  kode.

Du får en skalerbar løsning, hvor du kan bygge næsten alt.

Systemet  er nemt at vedligeholde.

Du har utrolig mange plugins til rådighed, både betalte og gratis, der er bygget til det pågældende open source system.

Systemet er forholdsvis let at SEO-optimere. De fleste platforme er fornuftigt optimeret.

Der er tale om en meget fleksibel løsning.

Selve open source løsningen vil kunne overtages af mange webbureauer.

Shoppen er relativt hurtig at bygge, afhængigt af hvor meget der skal specialbygges.


ULEMPER VED OPEN SOURCE OG DELVIS SPECIALKODNING:

Du får et webshopsystem, som hackere er glade for. (Der kan dog gøres meget for at undgå hackere).

Det er relativt dyrt, afhængigt af hvad du skal have bygget specielt til din webshop.

De specialbyggede elementer kan være svære at vedligeholde, hvis du skifter udbyder.

Med tiden kan nogle af de plugins, der er brugt på din webshop, ophøre med at blive vedligeholdt. Du skal huske at opdatere eller udskifte dem, for ikke at give let adgang til hackere.

Få du ved en fejl opdateret den template (skabelon) din webshop er bygget på, kan du tabe alle de designændringer m.m., dit webbureau har lavet.

Har du ikke tidligere arbejdet med det open source system, din webshop er bygget på, kan det være svært at lave rettelser og du vil have brug for træning.

Kommer der opdateringer fra f.eks. Google er det dig, der skal være opmærksom på det for at kunne implementere de ændringer, der skal til for ikke at blive straffet i søgeresultaterne.

De fleste opdateringer og opgraderinger skal du selv lave eller betale dig fra.

Du har muligvis selv ansvar for backup af din webshop.

Du skal selv finde den rigtige server og betale for den (med mindre dit webbureau har en god server).   

Lukker du din virksomhed, eller ønsker du at skifte udbyder, kan du i visse tilfælde være bundet af kontrakter - ofte med meget lange bindings- og opsigelsesperioder


C. WEBSHOP BYGGET PÅ OPEN SOURCE PLATFORM UDEN EKSTRA UDVIKLING

= En standardwebshop, hvor særlige ønsker afhænger af de tilgængelige skabeloner

Dette er den sidste af de tre muligheder. Her bliver webshoppen bygget til dig, og det er helt og holdent din egen. Shoppen bygges på en template (skabelon), som købes på en af de mange sider, der sælger templates. Disse skabeloner koster normalt lige fra ingenting og op til ca. 3.000 kr. Her køber webbureauet den template, der minder mest om det, du har brug for. Derefter laver de minimale rettelser i design og finder de plug-ins, de skal bruge til din webshop.



FORDELE VED EN OPEN SOURCE PLATFORM:

Denne løsning er den billigste måde at få bygget din egen webshop på

Du kan ofte selv være med til at vælge den template du vil have, så får du en klar idé om, hvordan din webshop kommer til at se ud, når den er færdig.

Den template, du får, er oftest gennemtestet, fordi rigtig mange allerede anvender den.

Du får mulighed for at redigere på din webshop.

Du får en skalerbar webshop, hvor du kan bygge næsten alt.

Shoppen er nemt at vedligeholde

Oftest vil du opleve rigtig god service og support (afhængigt af udbyderen)

Du har utrolig mange plugins til rådighed, betalte og gratis der er bygget til open source systemer

Det er forholdsvis let at søgemaskineoptimere (lave SEO) på de fleste platforme.

Det er en meget fleksibel løsning

Selve open source løsningen vil kunne overtages af mange webbureauer.

Løsningen er relativt hurtigt at bygge


ULEMPER VED EN OPEN SOURCE PLATFORM:

Du får et system, som hackere er glade for. (Der kan dog gøres meget for at undgå hackere)

Med tiden kan nogle af de plugins, der er brugt på din webshop, ophøre med at blive vedligeholdt. Du skal huske at opdatere dem eller udskifte dem.

Får du ved en fejl opdateret den template (skabelon) din webshop er bygget på, kan du tabe alle de designændringer m.m., dit webbureau har lavet.

Har du ikke arbejdet med det open source system, din webshop er bygget på, kan det være svært at lave rettelser, og du vil have brug for oplæring.

Kommer der opdateringer fra f.eks. Google er det dig, der skal være opmærksom på det for at kunne implementere de ændringer, der skal til for ikke at blive straffet i søgeresultaterne

Alle opdateringer og opgraderinger skal du selv lave eller betale dig fra.

Du har evt.  selv har ansvar for backup af din webshop.

Du skal selv finde den rigtige server, (med mindre dit webbureau har en god server), og betale for den.

Lukker du din virksomhed, eller vil du skifte webbureau, kan du i nogle tilfælde være bundet af kontrakter - ofte med  meget lange bindings- og opsigelsesperioder.


DEN ANDEN LØSNING

Du laver din webshop

Hvis du vælger selv at lave din webshop helt fra bunden og udvikle den baseret på en open source platform eller et af de mange programmer, der findes til at bygge webshops, kan du sagtens skabe en god og velfungerende webshop.


Husk dog at være ekstra påpasselig med at gennemgå og besvare alle de spørgsmål, du læste i starten, og ikke mindst få udfyldt en kravspecifikation. Her vil der nemlig ikke være en professionel webudvikler med undervejs gennem hele processen. (Du kan naturligvis altid købe rådgivning hos et webbureau).




BILLIG LØSNING, MEN KRÆVER GRUNDIG FORBEREDELSE

At bygge din webshop selv er den billigste løsning, men også den mest tidskrævende måde, at få en webshop på. Hvis du har både tid, lyst, evner og interesse, kan det helt klart betale sig rent økonomisk.  Sæt dig godt ind i, hvad konvertering, content, SEO osv. indebærer, da det vil have stor betyding, når din webshop bliver indekseret på Google. (Gennemgå også de øvrige begreber på tjeklisten).


Når du undersøger markedet, bør du se en del gør-det-selv-videoer omkring det eller de systemer, du er interesseret i. På den måde finder du ud af, om du har let eller svært ved at bygge en webshop i systemet. WooCommerce, Prestashop og Shopify er populære systemer over stort set hele verden, men der findes en række andre systemer. Mange starter med at bygge deres egen webshop, men giver op, fordi det alligevel viste sig ikke at være så let endda.. Derfor skal du virkelig gøre dit forarbejde grundigt, så du ikke spilder din tid.


Når du er klar til at gå i gang, skal du vælge den server (hosting), din webshop skal ligge på. Her er det meget vigtigt, at du vælger en hurtig server, hvis du gerne vil give din webshop en chance for at rangere højt på Google. Du skal således sætte dig ind i serverhastighed, hvor mange kerner, GB ram osv. serveren skal have.På nettet findes mange guider, der vil kunne hjælpe dig gennem denne proces. Vær opmærksom på, at de billige servere er billige af en årsag, nemlig fordi der er mange andre hjemmesider og webshops hostet på samme server, og at der ikke er mange kerner, GB ram etc. til rådighed til dig. Derfor vil min anbefaling være, at du ikke vælger den billigste server.


Husk også at opdatere din webshop løbende, så dine plugins og andet software ikke forældes, og du derved åbner et større hul for hackere. Du skal dsuden løbende tilpasse din webshop til de opdateringer der f.eks. kommer fra Google, så shoppen ikke med tiden bliver helt usynlig for potentielle kunder. 




FORDELE VED SELV AT BYGGE:

Denne løsning er den billigste.

Du kan selv vælge din foretrukne template, så du får det bedste indtryk af, hvordan din webshop kommer til at se ud, når den er færdig.

Den template, du vælger, er oftest gennemtestet fordi rigtig mange allerede bruger den.

Du får et CMS (styresystem) der allerede bliver brugt af rigtigt mange og derfor er gennemtestet.

Du får mulighed for at redigere din webshop. Kun nogle få ting vil kræve,  at du kan kode.

Du får en skalerbar løsning, som du enten selv eller et webbureau senere kan bygge videre på.

Shoppen  er nem at vedligeholde, når du først har sat dig ind i nogle få principper..

Du har et stort antal betalte eller gratis plug ins til rådighed, der er bygget til open source platforme.

Søgeoptimering (SEO) er forholdsvis let at håndtere på de fleste platforme.

Fleksibel løsning.

Open source løsningen vil kunne overtages af mange webbureauer.


ULEMPER VED SELV AT BYGGE:

Du har ingen professionel webudvikler ved din side til at udføre dine ønsker og krav.

Under hele udviklingsprocessen har du ingen sparringspartner i form af en leverandør.

Vælger du et open source system, får du får et system, hackere er glade for. Der kan dog gøres meget for at undgå hackere. Vælger du en anden type platform, vil der oftest være bedre styr på det problem.

Med tiden kan nogle af de plugin,s der er brugt på din webshop, ophøre med at blive opdateret.. Du skal selv huske at opdatere eller udskifte alle plugins.

Har du ikke arbejdet med det open source system, din webshop er bygget på, kan det være svært at lave rettelser, og du vil have brug for vejledning.

Kommer der opdateringer fra f.eks. Google, er det dig der skal være opmærksom på det for at kunne imødekomme de ændringer, der skal til for ikke at blive straffet i søgeresultaterne.

Du har selv ansvar for backup af din webshop.

Alle opdateringer og opgraderinger vil tage tid.

Du skal selv finde den rigtige server og betale for den.


BILLIGST KAN BLIVE DYRT I LÆNGDEN

Selv om denne løsning på papiret er den billigste, kan den - hvis du ikke har styr på alle de punkter, jeg nævnte i starten af guiden - hurtigt gå hen at blive den dyreste.


For det er ikke nok, at du ”bare” har en webshop. Webshoppen skal også kunne konvertere de besøgende på din webshop til kunder. Du kan lave verdens flotteste webshop, men er indholdet ikke interessant, eller bliver den ikke fundet af dine potentielle kunder, er den ikke meget værd. Du skal derfor være sikker på, at du kan klare opgaven, så du ikke spilder din tid. Det er set mange gange før, at denne type løsning rent faktisk kan være mere skadelig end gavnlig for din virksomhed.




DEN TREDJE LØSNING

En SaaS baseret webshop fungerer lidt som en leasing, hvor du får en ny og forbedret version af din webshop, hver gang der bliver opgraderet og lavet opdateringer.

Dig, der vælger en abonnementsbaseret webshop

Ligesom med at finde leverandør til at udvikle og købe din helt egen webshop, findes der mange gode abonnementsbaserede løsninger og nogle få, hvor du lige skal tænke dig om en ekstra gang. Det har noget at gøre med meget lange bindings- og opsigelsesperioder. Undersøg nøje på nettet hvad andre mener om udbyderen, inden du foretager dit valg.




DU KØBER BRUGSRETTEN TIL SYSTEMET

En abonnementsbaseret løsning er oftest en såkaldt Software as a Service - SaaS - løsning, hvor du køber brugsret til et webshop-system. En SaaS løsning er ofte rigtigt godt bygget og har været ekstremt dyr at udvikle, fordi der er brugt mange timer på at optimere systemet og bygge de funktioner og design, kunderne efterspørger. Det giver dig rigtig mange muligheder, og i de bedste systemer, kan du endda få bygget lige præcis det, du gerne vil have - helt ligesom de løsninger, du kan få ved unik kodning af en webshop.


Forskellen mellem en unik kodet webshop og en abonnementsbaseret er dels at sidstnævnte løsning er langt billigere end specialprogrammering, og dels at din webshop vil ligge fast på en server, hvorfra den ikke kan flyttes.


Men med en god abonnementsløsning får du en flot, sikker og billig webshop-løsning. SaaS løsninger bruges ikke kun til webshops, men også til regnskabsprogrammer, CRM-systemer, bookingsystemer, kassesystemer og andre vigtige værktøjer, du måske allerede i dag bruger i din virksomhed og har brug for at få integreret på din webshop.


Hvis du opsiger abonnementet, får du som regel både dine billeder og tekster med dig, som jo tilhører dig, men du kommer til at starte forfra med at bygge en ny webshop.




BYG SELV ELLER FÅ EN WEBSHOP BYGGET TIL DIG

Hvis du vælger en abonnementsbaseret løsning til din webshop, kan du afhængigt af leverandøren stadig vælge selv at bygge din webshop eller få den helt eller delvist bygget af din leverandør.


Ønsker du selv at lave din webshop men måske har brug for løbende sparring og professionel hjælp fra en webudvikler undervejs, når der opstår spørgsmål, er et abonnement en god løsning. Du vil selv kunne stå for hele processen, men få hjælp og rådgivning, når du har behov for det.


Nogle udbydere vil også tilbyde markedsføringsrådgivning, så din webshop kommer til at konvertere, også selvom du måske ikke har den store erfaring med dette. I visse systemer kan du bygge din webshop meget hurtigt endda med drag-and-drop, så du selv har fuld kontrol over sammensætningen af din webshop. Du vil også selv kunne vælge farver, fonte og næsten alt andet - alt afhængig af leverandøren.


Du kan også vælge at få webshoppen helt eller delvist bygget. På denne måde vil du hurtigt få din webshop leveret, og du vil selv kunne rette stort set alt  eller få leverandøren til det. Dette afhænger igen af leverandøren.




WEBEKSPERTEN BLIVER VED DIN SIDE

Når du har fundet den helt rigtige leverandør, vil der være mange fordele ved at have et abonnement. Du får normalt oprettelsen af webshoppen en del billigere, og det går ofte meget hurtigt med at få den leveret. Samtidig ved du, at der er tale om et gennemtestet system, som mange andre bruger dagligt uden problemer.


Normalt skal du hheller ikke bekymre dig om opdateringer, opgraderinger etc. Det tager leverandøren sig af. Du kan selv rette tekster og billeder, idet abonnementsbaserede løsninger normalt er lidt mere brugervenlige end specialbyggede løsninger og open source, når det kommer til CMS (systemet bag webshoppen).


Med andre ord bliver webeksperten ved din side, dels under udviklingen af din webshop, men også efterfølgende, når din webshop skal sælge dine produkter. Du får en professionel sparringspartner, som er ekspert i lige netop din webshop.


Nogle udbydere bygger også de ekstra design, funktioner osv., du ønsker at få med på din webshop helt gratis, så du ikke ksal bekymre dig om store ekstraregninger, når du skal videreudvikle din webshop. Andre har nogle begrænsninger. Igen: Undersøg markedet grundigt, inden du beslutter dig.




SIKKERHED, SERVER OG SEO

Du skal også tale med leverandøren om sikkerhed og server. Under normale omstændigheder vil denne type leverandør have styr på sikkerhed, da de har mange andre kunder, der anvender det samme system. Det betyder generelt også, at deres server (der er inkluderet i prisen) er væsentligt hurtigere end de billige servere, du kan få for 1 euro/mes.


Husk også at tale om SEO (søgemaskineoptimering) med den potentielle udbyder, og spørg ind til, hvor SEO-venlig deres webshop er.




IDEELT FOR SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER

En abonnementsløsning kan være den helt rigtige for mange små og mellemstore virksomheder, der ikke ønsker økonomiske overraskelser.


Du bør dog her være påpasselig, da der findes visse leverandører, der har meget lange bindings- og opsigelsesperioder, mens andre hverken har bindings- eller opsigelsesperiode. Der er nogle andre variationer i den måde, de forskellige udbydere driver deres forretning på. Derfor vil jeg i det følgende kommentere fordele og ulemper i forhold til de forskellige udbydere.




FORDELE VED AT VÆLGE EN WEBSHOP MED ABONNEMENT:

Du får en professionel webudvikler til at gennemføre dine ønsker og krav.

Du har en sparringspartner i dit bureau/hos din leverandør - både i udviklingsfasen og efter din webshop står færdig.

Denne løsning er som regel meget billig, men der findes dog undtagelser.

Du får hurtig levering.

Du kan selv være med til at vælge hvordan din webshop skal se ud. Der er ofte en række forskellige design at vælge imellem. Andre sætter din webshop sammen, som du vil have den, så du fra starten får en god fornemmelse af, hvordan den færdige webshop kommer til at se ud.

Du får et gennemtestet system, fordi rigtig mange allerede bruger det.

Du får et brugervenligt CMS, der allerede bliver brugt af utrolig mange og derfor er gennemtestet.

Du får mulighed for at redigere i din webshop.

Oftest vil du opleve rigtig god service og support (afhængigt af udbyderen).

Du får en skalerbar løsning, hvor du kan bygge næsten alt (afhænger af udbyderen).

Shoppen er nem at vedligeholde, og opdateringer og opgraderinger bliver lavet for dig.

Du har utrolig mange funktioner til rådighed, (nogle tager ekstra betaling for udvidede funktioner).

Shoppen er forholdsvis let at SEO-optimere, og de fleste platforme er godt optimeret.

Du får en meget fleksibel løsning (dette gælder kun for nogle udbydere. Mange systemer kan være meget svære at operere i).

Det er relativt hurtigt at bygge det, du ønsker (afhænger af udbyderen).

Du ved præcis, hvad det koster pr.  måned eller år (afhænger af leverandøren).

Server/hosting er inkluderet (serverhastighed varierer fra udbyder til udbyder).

Backup er inkluderet.

Mange udbydere har en række ekstra ydelser som f.eks. plugins, du kan tilføje.

 

KONTAKTINFORMATION

Acoss webudvikling

Tlf. 31120442

info@Acoss.dk




INDHOLD

ÅBNINGSTIDER

Mandag:  10:00-18:00
Tirsdag:   10:00-18:00
Onsdag:   10:00-18:00
Torsdag:  10:00-18:00
Fredag:    10:00-18:00
Lørdag:    Lukket
Søndag:   Lukket


Copyright © 2025 Acoss

Diseñado por Acaao Acaao