Update Reset
Update Reset

SÅDAN VÆLGER DU DIN HJEMMESIDE


Vigtig information, INDEN du bestiller din nye hjemmeside


INDLEDNING

Går du med overvejelser om at anskaffe en ny hjemmeside, men er usikker på, hvilke krav du bør stille til den nye side?

Så vil denne guide kunne hjælpe dig. I guiden vil jeg forsøge at besvare en række af de spørgsmål, der naturligt opstår i købsprocessen, når en ny hjemmeside står på programmet.

Jeg vil punkt for punkt tage dig i hånden og hjælpe dig, så du på et fuldt oplyst grundlag vil kunne tage den vigtige beslutning. Jeg har forsøgt at skrive guiden i så neutral form som muligt,

Mit ønske er, at du ikke ender med at sidde tilbage med en hjemmeside, der ikke lever op til dine forventninger.  Du skulle gerne være både glad og stolt over resultatet og være overbevist om, at masser af kunder nu vil strømme til din virksomhed.


Derfor kommer jeg ind på:

  • Er du helt sikker på, at du har brug for en ny hjemmeside?

  • Hvad skal du gøre, når du har besluttet dig for at få en ny hjemmeside?

  • Skal du vælge en abonnementsløsning?

  • Hvordan sammenligner du priser?

  • Hvordan vælger du din leverandør`

  • Hvordan giver du siden den sidste finish?

  • Hvad gør du, efter at siden er blevet leveret?


God fornøjelse

Magnus Dahl / Brian Rasmussen

Acoss/Acaao


PS! Informationen i denne guide er ikke 100 % udtømmende. Jeg vil derfor ikke kunne drages til ansvar for informationens anvendelse i praksis. Da informationen udelukkende er af generel informativ natur, vil den ikke kunne erstatte kompetent, individuel rådgivning.

RESUMÉ

Formålet med denne guide til køb af ny hjemmeside er at hjælpe dig, så du undgår at blive snydt. Der er kun grund til at investere i en ny hjemmeside, hvis du virkelig har behov for den. Jeg vil i det følgende komme med syv gode grunde til at foretage denne investering.

Hvis du beslutter dig for, at tiden er inde til en ny hjemmeside, skal du bl.a. gøre dig klart, hvad du skal bruge den til, hvad den skal indeholde, og hvordan den skal designes.. Derfor har jeg opstillet en lang tjekliste, du kan bruge til at få samlet op på alle de nødvendige oplysninger. Hav punkterne på listen i baghovedet, når du taler med mulige leverandører. Du bør samtidig sikre dig,, at leverandørerne er så professionelle, at de forstår indholdet af denne liste og giver sig tid til at gennemgå den med dig.

Efterfølgende får du en vejledning, i, hvordan du vil kunne vurdere,, om en abonnementsbaseret løsning til en ny hjemmeside er en god ide for dig. Der findes tre måder, hvorpå du kan anskaffe en hjemmeside: 1) Du kan købe en færdigudviklet hjemmeside, 2) Du kan bygge din egen hjemmeside 3) Du kan vælge et abonnement til din hjemmeside. Jeg gennemgår i det følgende fordele og ulemper ved alle tre muligheder, hvilket skulle give  dig et solidt grundlag for at træffe dit endelige valg.

Prisforskellen er stor på de forskellige hjemmesideløsninger. Derfor har jeg taget udgangspunkt i udviklingen af en standardhjemmeside og opstillet et prissammenligningsskema, så du tydeligt kan se prisniveauet for de respektive løsninger.

Hvis du beslutter dig for at lade en leverandør udvikle din hjemmeside, bør du være omhyggelig i udvælgelsen. Brug din tjekliste og stil alle de kritiske spørgsmål inden du træffer dit valg. På den måde er du sikker på at ende med en leverandør, der kan præstere det, du ønsker og har brug for.

Endelig skal du sikre dig, at dine kunder kan se og reagere på din nye hjemmeside. Det kræver onlinemarkedsføring, gode webtekster, fotos og søgemaskineoptimering.

ER DU HELT SIKKER PÅ, AT DU HAR BRUG FOR EN NY HJEMMESIDE?

Først og fremmest er det vigtigt at fastslå, om du rent faktisk har brug for en ny hjemmeside. Hvis du ikke har en hjemmeside til din virksomhed, bør du selvfølgelig få oprettet en så hurtigt som muligt. Uden en hjemmeside eksisterer din virksomhed ikke på internettet, hvor langt de fleste starter deres købsproces.

En del mener, at de skal have en ny hjemmeside, når den eksisterende har nogle år på bagen og ikke længere lever op til standarden for nyere hjemmesider. Andre mener, at det er ok at have en ældre hjemmeside. Begge holdninger kan være rigtige, for i virkeligheden handler det om, hvordan din hjemmeside konverterer (forvandler besøgende til kunder.

Personligt vil jeg hellere have en ældre hjemmeside, der konverterer rigtig godt, end en helt ny, der ikke gør.


SPØRG DINE KUNDER, VENNER OG FAMILIE

Er du i tvivl, om det er ved at være tid til at skifte din hjemmeside? Så kan du ofte få et klart svar fra dine kunder. Hvis de ikke længere finder dig via din hjemmeside, er der formentlig en årsag. Du kan også spørge dine venner og din familie, hvad de generelt synes om din hjemmeside.

Her skal du lige være opmærksom på, at det svarer lidt til, at du spørger dem hvad de synes om dig. Mange vil høfligt svare, at siden da er meget god. Fortæl dem derfor først, at du overvejer at skifte hjemmeside, fordi du ikke længere er sikker på, om din hjemmeside er god nok. Ved at spørge sådan vil du oftest få et lidt mere ærligt svar. Spørg også, hvad de synes, der fungerer godt og mindre godt på siden. På den måde får du en idé om, hvad du skal holde fast ved, og hvad der bør ændres, når du får lavet en ny side.

Er du stadig i tvivl? Så prøv at gennemgå nedenstående argumenter.


7 GODE GRUNDE TIL AT FÅ EN NY HJEMMESIDE:

  • Din nuværende hjemmeside er ikke responsiv (tilpasser sig mobil, tablet og computer). I dette tilfælde er det en god idé at overveje en ny hjemmeside. Ikke mindst, fordi en stor procentdel af alle søgninger på nettet foretages fra mobil og tablet. Desuden favoriserer Google hjemmesider, der er tilpasset mobil og tablet og som samtidig er hastighedsoptimeret til de to platforme.

  • Indholdet på din hjemmeside er forældet og passer ikke længere  til din virksomheds visuelle identitet. (Undertiden kan det dog betale sig at nøjes med at opgradere indholdet, hvis strukturen stadig er god).

  • Din hjemmeside lever ikke længere op til det billede af din virksomhed, du gerne vil give dine onlinebesøgende.

  • Du kan ikke redigere din hjemmeside. Siden  viser gamle nyheder, gamle tekster og billeder.

  • Dine kunder klager over mangler på din hjemmeside (i nogle tilfælde kan det her betale sig for dig at bygge videre på din nuværende hjemmeside).

  • Din hjemmeside er programmeret i et system, der ikke er søgemaskinevenligt, så siden sjældent placeres højt ved Googlesøgninger.

  • Din hjemmeside konverterer stort set ingen besøgende til kunder.

NÅR DU HAR BESLUTTET DIG FOR AT FÅ EN NY HJEMMESIDE

Nu har du besluttet dig for at få en ny hjemmeside. Tillykke med den vigtige beslutning. Men du er langt fra i mål. For at være sikker på, at du ender med at stå med en topprofessionel hjemmeside, er det altafgørende, at du er godt forberedt. Du vil skulle tage stilling til en lang række ting, inden du begynder at kontakte mulige leverandører (udbydere og webbureauer).

Jeg har derfor lavet en liste, du kan arbejde dig igennem fra start til slut. Listen vil sikre dig et fordelagtigt udgangspunkt, når du skal vælge leverandør. Du vil formentlig spare nogle penge, og du vil med sikkerhed blive mere tilfreds med det endelige resultat. Med vilje har jeg valgt at give dig en ustruktureret opstilling for at få dig til at tænke nøje over, hvilket indhold du ønsker på din hjemmeside, hvad den skal bruges til,  og hvad det endelige formål med siden skal være.


FÅ OVERBLIK OVER KRAV TIL DIN NYE HJEMMESIDE

Du behøver ikke at være hjemmesideekspert når du skal ud at investere i en hjemmeside. I stedet vil jeg råde dig til at bruge tjeklisten, når du kontakter en potentiel leverandør.. Brug listen i din forberedelse og opstil eventuelt en kravsspecifikation til leverandøren. Du bør have punkterne på listen i baghovedet, når du snakker med mulige leverandører, og du bør samtidig sikre dig, at leverandørerne er så professionelle, at de evner at gennemgå og forstå  hele listen sammen med dig. 


TJEKLISTE

Alt det, du skal have styr på, for at få en ny professionel hjemmeside:


TYPE & FORMÅL

Hvilken type side skal jeg vælge?

En virksomhedshjemmeside

En blog

En webshop

En portal

Et forum

Et online visitkort

eller noget helt andet?


Hvad din hjemmeside skal bruges til. Hvad er målet med den?

Skal du sælge produkter online?

Skal du sælge services online?

Skal siden kun indeholde konkret information til dine kunder?

Ønsker du at optimere din forretning ved at få flere leads (kundeemner) online?

Ønsker du at vise dit arbejde frem?

Er målet at blive kontaktet af dine besøgende?

Er målet at få flere personer til at modtage dit nyhedsbrev?

Skal besøgende tilmelde sig - eksempelvis en event?

Ønsker du medlemmer?

Ønsker du, at dine besøgende skal kunne interagere på din side?

Fortsæt selv listen


INDHOLD, MULIGHEDER & BEGRÆNSNINGER

Alt det, du skal du tænke over og tage stilling til inden du køber en hjemmeside:

A. Hvem er dine kundegrupper?

B. Hvad er dine virksomhedsværdier?

C. Hvad skal der til for at få hjemmesiden til at leve op til dine fremtidige planer?

D. Hvordan får du hjemmesiden til at harmonere med dine strategiske markedsføringsplaner?

E. Hvordan skiller du dig ud fra dine konkurrenter?

F. Hvorfor skal kunderne købe af dig frem for dine konkurrenter?

G. Hvad er dit budget?

H. Hvad er dit budget til rettelser pr. år?

I. Har du et domæne? (Husk at købe dit eget domæne, så der ikke opstår problemer senere).

J. Har du en eksisterende hjemmeside, som er søgemaskineoptimeret (SEO)? Anvender du AdWords, og  ønsker du i givet fald at beholde dine eksisterende søgemaskineoptimerede URLs?

K. Skal din hjemmeside omfatte flere sprogversioner?

L. Har du alt indholdet til den nye hjemmeside eller har du en plan for udarbejdelsen? (tekstforfatter, grafiker, fotograf, video etc.)

M. Har du abonnenter eller kundeinformation, som skal overføres til din nye hjemmeside?

N. Hvilken vægt ønsker du at lægge på brugervenligheden for din kunder? (Bør prioriteres meget højt)

O. Hvor vigtig er brugervenligheden for dig selv, så du selv kan lave ændringer på din hjemmeside (hvis du prioriterer CMS-brugervenlighed højt, vil du fremover kunne spare både penge og tid)

P. Skal brugere/kunder kunne logge ind på hjemmesiden?

Q. Ønsker du 3. parts løsninger integreret på hjemmesiden? (f.eks. regnskab, ERP, CRM)

R. Ønsker du 3. parts reklamer på din hjemmeside?

S. Hvornår skal hjemmesiden være færdig?

T. Fortsæt selv listen


HOSTING, DESIGN & FUNKTIONER

 Server (hosting)

A. Hvilken server skal din hjemmeside ligge på?

B. Lever din nuværende eller nye server op til dine behov?

C. Er din valgte server hurtig nok? 
(Google favoriserer hjemmesider, der loader hurtigt)


Hvilke funktioner og design har du brug for på din hjemmeside?

A. Sliderbilleder (store skiftende billeder)

B. Galleri

C. Kontaktformular

D. Nyhedsbrevsformular

E. Blog

F. Webshop

G. Ikoner for sociale medier

H. Integrerede sociale medier f.eks. Facebook og Instagram)

I. Google Maps

J. Video

K. Pop-up notifikationer

K. Google kalender integration

M. Søgefunktion

N. Google Analytics (statistikredskab)

O. Forum

P. Kundelogin

Q. Brugerlogin

R. Prisliste

S. Payment gateway (betalingsmodul)

T. Dropdownmenuer

U. Online booking

V. PDF upload

W. Responsivt design (mobil- og tabletvenligt)

X. Anmeldelser

Y. Online chat

Z. Sitemap (Et kort over alle dine sider, der gør det lettere for Google at indeksere siden)

Æ. Re-Capcha (Sikkerhedsfunktion der nedsætter spam e-mails fra din side)

Ø. Kvalitetsindhold

Å. Eget domæne

AA. Logo

BB. Topnavigation (knapper i toppen af din side til dine undersider)

CC. Footernavigation (knapper i bunden af din side, normalt til dine undersider)

DD. Brugervenligt CMS (system til redigering af din hjemmeside)

EE. SSL (hjælper med at gøre din hjemmeside sikker)

FF. Fortsæt selv listen


Hvor mange sider, undersider og hvilke menupunkter skal der være på din hjemmeside:

Sæt kryds og anfør antal undersider

Forside

Om os

Produkter (her er typisk flere undersider)

Services (her er typisk flere undersider)

Kontakt os

Galleri

Prisliste

H. Her er der utrolig mange muligheder - Tilføj selv de sider, du gerne vil have på din hjemmeside inklusiv alle undersider.


Hvordan skal din hjemmeside se ud?

A. Vælg farver – har du en visuel identitet, så du kan bruge farver derfra?

B. Skal farverne understøtte dit logo?

C. Find hjemmesider på internettet, du kan lide, og bliv inspireret

D. Vælg din egen stil

E. Hvad ønsker du at overføre fra din gamle hjemmeside? (Funktioner og design)

F. Hvilke nye funktioner og design ønsker du?

G. Ønsker du at kopiere funktioner og design fra konkurrenter?

H. Hvad skal dine sider konkret indeholde?

I. Hvilke funktioner ønsker du på hvilke sider?


Hvilket system skal din hjemmeside laves bygges i? (Vil blive uddybet senere)

A. Open source (f.eks. WordPress, Drupal eller Joomla)

B. Specialbygget system (bygget helt fra bunden uden brug af open source-platforme)

C. SaaS (abonnement - f.eks. Acoss)


VALG AF E-MAILKONTO

Du skal opsætte en e-mailkonto. Mange, har ikke deres egen e-mailkonto i f.eks. Outlook eller Gmail. Hvis du anvender den mailserver, dit serverfirma eller dit webbureau stiller til rådighed, kan det ofte vise sig at være en udfordring, når du skal skifte udbyder eller server. Det er nemlig ofte meget svært at overføre dine sendte e-mails til en ny udbyder. Derfor vil jeg anbefale dig at overveje at bruge en af de større e-mailtjenester og ikke den, du får tilbudt af din udbyder. Det kan sparer dig for en del bekymringer, næste gang du skal have ny hjemmeside.

Alle disse punkter skal du have taget stilling til, før du igangsætter arbejdet med din nye hjemmeside. Når du har været igennem hele listen, vil du stå med et rigtigt godt udgangspunkt, når du skal vælge leverandør.

Der er desuden et ufravigeligt og vigtigt punkt, jeg ikke har nævnt:

Sørg for at få fuld adgang til at lave rettelser på din egen hjemmeside.


HAR DU MISTET OVERBLIK OVER ALLE PUNKTER PÅ TJEKLISTEN?

Der er rigtig mange ting, du skal have taget stilling til. Hvis du føler, det er svært at bevare overblikket, skal du vide, at du bestemt ikke er den eneste.  

Flere af punkterne er meget tekniske og et fuldt overblik kræver, at du enten interesserer dig virkelig meget for at udvikle din egen hjemmeside, eller at du arbejder professionelt som webudvikler.

Derfor er det en god ide at bruge listen strategisk, når du taler med professionelle hjemmesideleverandører, og når du laver din kravsspecifikation.

Guide: Abonnement eller ej?


SKAL DU KØBE NU, BYGGE SELV ELLER VÆLGE ET LØBENDE ABONNEMENT?


Som nævnt er der mange ting, du skal huske på og tage stilling til, når du skal have en ny hjemmeside. Du skal bl.a. beslutte, om du vil bygge hjemmesiden selv, om det skal være en løsning med et abonnement, hvor du betaler et fast lavt månedligt beløb, eller om du foretrækker at købe hjemmesiden og efterfølgende selv betale for vedligehold, opdateringer og alle løbende udgifter.

Ofte er det en god idé med en abonnemensløsning. Andre gange er det mindre godt. Nedenstående vejledning vil hjælpe dig til at vurdere,  om en abonnementsordning er det rigtige for dig.


TRE FORSKELLIGE MÅDER, HVORPÅ DU KAN ERHVERVE DIG EN HJEMMESIDE


KØB EN HEL HJEMMESIDE

Du kan købe en hjemmeside der er din helt egen og efterfølgende lade en leverandør (et webbureau) udvikle siden. Denne type side vil du kunne flytte fra server til server.. Du kan også skifte fra én udbyder til en anden.


BYG DIN EGEN HJEMMESIDE

Du kan vælge at lave din egen hjemmeside. Hertil skal du bruge en af de mange open source-platforme (f.eks. WordPress). På markedet finder du en lang række forskellige platforme, hvor du gratis eller for en relativt lav pris kan bygge din egen hjemmeside. Vær opmærksom på at nogle af disse gratis platforme har en række tillægsydelser, du skal betale for, og som ofte er nødvendige for at opnå et professionelt resultat.


VÆLG ET ABONNEMENT TIL DIN HJEMMESIDE

Med en abonnementsbaseret løsning – en såkaldt SaaS (Software as a Services) løsning -, køber du brugsret til et 3. partsystem, I dette system kan du vælge at bygge hjemmesiden selv, eller du kan overlade opgave til professionelle. Disse SaaS løsninger har ofte været dyre at udvikle. Løsningerne ligger derfor på udviklerens server og kan ikke flyttes. En god abonnementsløsning kan være en nem og billig løsning for dig.

Hvis du opsiger abonnementet, får du som regel dine billeder og tekster med dig, men starter forfra med en ny hjemmeside. SaaS systemer bruges ikke kun til hjemmesider, men også til regnskabsprogrammer, CRM-systemer, bookingsystemer, kassesystemer og andre vigtige værktøjer, du måske allerede i dag anvender i din virksomhed.

Umiddelbart kan det lyde som en nem og enkel løsning at købe en hjemmeside. Endnu billigere - ja, evt. gratis - kan det være at lave den selv. Men er det nu også den bedste løsning for dig?

Jeg vil gerne give dig muligheden for at træffe beslutningen på et fuldt oplyst grundlag. Samtidig vil jeg gerne have dig til at overveje fordele og ulemper ved alle tre løsninger. En hjemmeside er en vigtig investering, som skal give dig afkast i lang tid fremover og samtidig fremstå så professionel som muligt.


DEN FØRSTE LØSNING

Du køber din egen hjemmeside

Der er både fordele og ulemper ved at købe en hjemmesideløsning hos en leverandør eller et webbureau.


LÆS ALTID DET MED SMÅT!

Selv om det i princippet er din egen hjemmeside, du køber, og som du derfor selv råder over, kan der i nogle tilfælde være en form for månedlig eller årlig betaling på denne type løsninger og dermed også bindings- og opsigelsesperioder. Du skal derfor altid huske at læse betingelserne grundigt og spørge ind til, hvad de indebærer for netop dig.

Husk at tale med dit webbureau om eventuelle løbende omkostninger, så du ikke bliver overrasket. Nogle bureauer er gode til at kommunikere disse ekstra omkostninger, mens andre har sværere ved at lægge dem frem i lyset..

Heldigvis findes der mange gode webbureauer, Men desværre findes også bureauer, hvor du lige skal tænke dig om en ekstra gang. Tjek på nettet, hvad andre mener om virksomheden, før du vælger din udbyder.


GENERELLE FORDELE VED AT KØBE DIN HJEMMESIDE:

  • Du får en professionel webudvikler til at gennemføre dine ønsker og krav.

  • Under udviklingsprocessen har du en sparringspartner i dit bureau/din leverandør.

  • Siden er let at vedligeholde.

  • Oftest vil du opleve rigtig god service og support.

  • Siden er let at optimere - både hastighed og SEO.

  • Du får en meget fleksibel løsning.

Sørg for at få en dynamisk hjemmeside (et CMS), hvor du også selv har adgang til at redigere din hjemmeside, så det ikke kun er din leverandør, der har redigeringsadgang. Herved sparer du en del tid og penge på rettelser, ligesom du løbende hurtigt kan opdatere selv småting på siden.

Du skal også diskutere SEO (søgemaskineoptimering) med udbyderen. Spørg ind til hvor SEO-venlige deres hjemmesideløsninger er, hvilket er meget vigtigt, så du selv har en chance for at blive fundet i Googles organiske søgeresultater (ikke de betalte resultater).


GENERELLE ULEMPER VED AT KØBE DIN HJEMMESIDE:

  • Når din hjemmeside er færdigudviklet, er vedligeholdelse dit eget ansvar, med mindre du indgår en serviceaftale, Ikke alle webbureauer tilbyder serviceaftaler.

  • Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, skal du selv være opmærksom på at få ændringerne implementeret, så du ikke  bliver straffet i søgeresultaterne (Google ændrer løbende deres algoritmer).

  • Du skal selv betale for alle løbende opdateringer og opgraderinger.

  • I mange tilfælde har du selv ansvar for backup af hjemmesiden

  • Du skal selv finde den rigtige server og betale for den, med mindre dit webbureau har en god server.

  • Hvis du lukker din virksomhed, kan du i nogle tilfælde være bundet af kontrakter. Undertiden kan der være tale om meget lange bindings- og opsigelsesperioder.


SERVER/HOSTING

Din server (hosting af din hjemmeside) er vigtig. Eksempelvis lavede Google i april 2018 en opdatering, der direkte tilgodeser de hjemmesider, der loader hurtigt på mobil. Loadtiden på din hjemmeside hænger sammen med størrelsen på dine billeder, programmeringen etc. og i høj grad også din server. Hvis du har valgt en billig server, er den højst sandsynligt ikke hurtig, og der er risiko for, at Google ikke favoriserer din hjemmeside, selv om den har kostet mange penge at få bygget.

Hvis din leverandør tilbyder server (hosting) skal du spørge ind til, hvilken server de bruger, og hvor hurtig den er. Få gerne specifikationer, så du selv kan undersøge den. Som nævnt lægger Google stor vægt på serverhastighed, når de beslutter, hvor din hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne. Spørg også leverandørerne, om deres server er sikker, og få en pris på hosting.. Ofte vil det lette arbejdsgangen, hvis de har direkte adgang til din hjemmeside.

Hvis hosting ikke er inkluderet, skal du selv finde en server, hvor du kan have din hjemmeside. Her er det vigtigt, at du vælger en hurtig og sikker server. Nogle af de billigste servere koster fra ca. 9 kr./md. men du skal huske på, at jo billigere server, desto langsommere er de som regel også.

Det er til gengæld ikke meget tid, du skal bruge, når du har fundet den rigtige server. Her er det nemlig normalt at man betaler serveren én gang årligt. Derfor har du ikke månedlige tilbagevendende udgifter i forhold til server.


HVOR UNIK SKAL DIN HJEMMESIDE VÆRE?

Hvis du har helt særlige krav til din hjemmeside, ønsker en specialudviklet webshop eller har brug for at koble flere systemer sammen, vil det formentlig være nødvendigt at du vælger en specialbygget eller delvist specialbygget løsning frem for en billigere og mere standardiseret løsning.

Leverandøren vil kunne lave din hjemmeside på tre forskellige måder: A) Siden kan kodes helt fra bunden, B) Siden kan bygges på et open source-system med delvis specialudvikling. C) Siden kan laves på en open source platform uden ekstra udvikling.


A. HJEMMESIDE KODET HELT FRA BUNDEN

En unik hjemmeside, hvor alle særlige ønsker kan opfyldes

Hvis du skal have kodet din hjemmeside helt fra bunden, er din virksomhed sikkert rimelig stor, eller du har nogle helt specielle behov. Denne type hjemmeside ligger gerne i den meget tunge ende af prisskalaen.

Inden du går i gang med at få kodet din hjemmeside helt fra bunden, skal du kraftigt overveje, om det nu også er den løsning, du har brug for. På trods af alle fordelene ved unik kodning kræver denne mulighed nemlig en del tid fra din side. Desuden kan det kan være lidt som at skyde gråspurve med kanoner - alt efter dine behov. Betragt ikke dette som en advarsel, men som et godt råd. (Tjek dine reelle behov ved hjælp af den tjekliste, jeg tidligere har givet dig).

Hvis du har købt din hjemmeside kodet fra bunden, kan du gøre med den, hvad du vil.  Du vælger selv design og funktioner, og alt kan blive, som du vil have det. Kun dit budget sætter grænser.


FORDELE VED AT VÆLGE KODNING FRA BUNDEN:

  • Din hjemmeside bliver helt unik. Den får lige præcis det design og de funktioner, du gerne vil have. Intet er umuligt - det er kun et spørgsmål om, hvor lang tid det tager (siger min chefprogrammør, med et glimt i øjet).

  • Du kan få udviklet CMS (styresystemet bag din hjemmeside) præcist, som du vil have det. Herefter kan du selv gøre stort set alt.

  • Du får et meget mere sikkert system end f.eks. en open source-løsning (i forhold til hackere).

  • Du får en meget skalerbar løsning.

  • Siden er let at vedligeholde.

  • Oftest vil du opleve rigtig god service og support (afhængigt af udbyderen).

  • Du kan få funktioner, der er optimeret præcis til din virksomheds og dine kunders behov.

  • Det er let at optimere både hastighed og SEO.

  • Opstår der løbende fejl på siden, kan de let rettes med det samme.

  • Du får en meget fleksibel løsning.


ULEMPER VED AT VÆLGE KODNING FRA BUNDEN:

  • Løsningen er meget dyr at udvikle.

  • Løsningen er dyr at opgradere og optimere, da du skal bruge webbureauet hver gang.

  • Udviklingen tager lang tid, og sandsynligheden for forsinkelser er stor.

  • Det er vanskeligt for andre webbureauer at overtage koden - med mindre der laves en manual, eller at koden er godt kommenteret.

  • Kun en lille procentdel af webbureauerne har kompetencer til at lave denne type løsninger.

  • Muligheden for fejl i koden er reel (afhængig af programmørens erfaring).

  • Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, skal du selv være opmærksom på at få ændringerne implementeret, så du ikke at blive straffet i søgeresultaterne.

  • Du skal betale ekstra for alle løbende opdateringer og opgraderinger.

  • Muligvis har du selv ansvar for backup

  • Du skal selv finde den rigtige server og betale for den, med mindre dit webbureau har en god server.

  • Hvis du lukker din virksomhed, kan du i nogle tilfælde være bundet af kontrakter med ofte meget lange bindings- og opsigelsesperioder


B. HJEMMESIDE I OPEN SOURCE MED DELVIS SPECIALUDVIKLING

= En næsten unik hjemmeside, hvor næsten alle særlige ønsker er mulige

Vælger du en hjemmeside baseret på et open source-system med specialkodning, ønsker du formentlig at give den et unikt design. Måske har du helt specielle behov, uden at du dog har brug for en helt igennem specialkodet hjemmeside. Måske skal du bruge en form for standardhjemmeside, som også indeholder en eller to specielle features - hvis du eksempelvis har brug for noget særligt til din webshop, som ikke er standard i f.eks. WooCommerce (WordPress’ webshopmodul), og du derfor skal have integreret 3. partsløsninger. Der kan være mange årsager til, at du har behov for en hjemmeside, der er mere end en normal skabelonløsning, men mindre end en 100 % specialbygget løsning. 

Denne type løsninger befinder sig ofte i den lidt tungere ende af prisskalaen. Løsningen er ikke så dyr som en hjemmeside, der kodes fra helt bunden. Men prisen kan hurtigt stige, hvis det særlige, du skal have kodet, skal tilpasses det open source-system, du har valgt.

Men da du samtidig har mulighed for at vælge blandt en række  færdige plugins, (programmer der er klar til at koble på din hjemmeside), er det muligt at få en billigere løsning. Disse plugins øger dog risikoen for at din hjemmeside bliver hacket, da plugins og open source-løsninger er de foretrukne ”mål” for hackere. Selvfølgelig kan du gøre en del for at øge sikkerheden, men du skal sikre dig, at dit webbureau har erfaring med sikkerhedsoptimering af open source-løsninger.




FORDELE VED OPEN SOURCE OG DELVIS SPECIALKODNING:

  • Din hjemmeside bliver stort set unik, og du får præcis det design og de funktioner, du ønsker (afhængigt af programmørens evner).

  • Du får et CMS (styresystem), der allerede bliver brugt af utrolig mange og derfor er gennemtestet.

  • Du får mulighed for at redigere på din hjemmeside. Her kræver visse funktioner dog, at du kan kode.

  • Du får en skalerbar løsning, hvor du kan bygge næsten alt.

  • Siden er nemt at vedligeholde.

  • Du har et stort antal plugins til rådighed, både betalte og gratis der er bygget til open source-systemet.

  • SEO optimering er forholdsvis nem, og, de fleste platforme er godt optimeret.

  • Du får en meget fleksibel løsning.

  • Selve open source-løsningen vil kunne overtages af de fleste webbureauer.

  • Siden er relativt hurtig at bygge, afhængigt af hvor meget der skal specialbygges.


ULEMPER VED OPEN SOURCE OG DELVIS SPECIALKODNING:

  • Du får et system, hackere er glade for. Der kan dog gøres meget for at undgå hackerangreb.

  • Løsningen er relativt dyr, afhængigt af hvilke specialønsker du har til din hjemmeside.

  • De specialbyggede elementer kan være svære at vedligeholde, hvis du skifter udbyder.

  • Med tiden kan nogle af de anvendte plugins, ophøre med at blive opdateret. Du skal i så fald huske selv at opdatere eller udskifte dem.

  • Få du ved en fejl opdateret den template (skabelon) din hjemmeside er bygget på, kan du tabe alle de designændringer m.m., dit webbureau har lavet.

  • Hvis du ikke  tidligere har arbejdet med det pågældende open source-system, kan det være svært at lave rettelser og du vil have brug for oplæring.

  • Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, er det dig, der skal være opmærksom på det for at kunne imødekomme de ændringer der skal til for ikke at blive straffet i søgeresultaterne.

  • De fleste opdateringer og opgraderinger skal du selv lave eller betale dig fra.

  • Mange gange vil du selv have ansvaret for backup af din hjemmeside.

  • Du skal selv finde den rigtige server og betale for den, med mindre dit webbureau har en god server.   

  • Hvis du vælger at lukke din virksomhed, kan du i nogle tilfælde være bundet af kontrakter - ofte med meget lange bindings- og opsigelsesperioder


C. HJEMMESIDE BYGGET PÅ OPEN SOURCE PLATFORM UDEN EKSTRA UDVIKLING

= En standardhjemmeside, hvor særlige ønsker afhænger af de tilgængelige skabeloner

Her har du den sidste af de tre muligheder. I dette tilfælde bliver hjemmesiden bygget til dig, og det er således helt og holdent din egen. Siden opbygges på en template (skabelon) og kan findes på en af de mange sider, der sælger templates. En template koster normalt mellem ingenting og ca. 3.000 kr. Dit webbureau indkøber her den template, der minder mest om de design, du ønsker. Herefter laver bureauet minimale rettelser i basisdesignet og finder de plug-ins, der skal bruges til at færdiggøre din løsning.


FORDELE VED EN OPEN SOURCE PLATFORM:

  • Løsningen er den billigste måde at få bygget din egen hjemmeside på

  • Ofte vil du selv kunne være med til at vælge den template, du vil have, På den måde får du en klar idé om, hvordan din hjemmeside kommer til at tage sig ud, når den er færdig.

  • Den valgte template er oftest gennemtestet, fordi rigtig mange allerede anvender den.

  • Du får mulighed for at redigere på din hjemmeside.

  • Du får en skalerbar løsning, hvor du kan tilføje næsten alt.

  • Siden er nemt at vedligeholde

  • Oftest vil du opleve rigtig god service og support (afhængigt af udbyderen)

  • Du har utrolig mange plugins til rådighed, betalte og gratis, der er bygget til open source-systemet.

  • Det er forholdsvis let at søgemaskineoptimere (lave SEO) på de fleste platforme.

  • Løsningen er meget fleksibel.

  • Open source-løsningen vil kunne overtages af de fleste webbureauer.

  • Siden er relativt hurtig at bygge.


ULEMPER VED EN OPEN SOURCE PLATFORM:

  • Du får et system, hackere er glade for. Der kan dog gøres meget for at undgå hackere)

  • Med tiden kan nogle af de anvendte plugins, ophøre med at blive opdateret. Husk at opdatere dem eller udskifte dem.

  • Hvis du ved en fejl får opdateret den template (skabelon), din hjemmeside er bygget op omkring, kan du risikere at miste alle de designændringer m.m., dit webbureau har lavet

  • Hvis du ikke har arbejdet med det open source-system, din hjemmeside er bygget på, kan det være svært at lave rettelser, og du vil have behov for oplæring

  • Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, er det dig selv, der skal være opmærksom på det så du vil kunne  imødekomme de ændringer, der skal til for ikke at blive straffet i søgeresultaterne

  • Du skal selv stå for alle opdateringer og opgraderinger - eller betale dig fra at få det lavet.

  • Mange gange har du selv ansvar for backup af din hjemmeside.

  • Du skal selv finde den rigtige server og betale for den, med mindre dit webbureau har en god server

  • Hvis du lukker din virksomhed, kan du i visse tilfælde være bundet af kontrakter. Ofte med meget lange bindings- og opsigelsesperioder.


DEN ANDEN LØSNING

Du laver selv din hjemmeside

Hvis du vælger selv at lave din hjemmeside helt fra bunden og udvikle den baseret på en open source-platform eller et af de mange hjemmesideprogrammer, kan du sagtens skabe en god og velfungerende hjemmeside.

Husk dog at være ekstra påpasselig med at gennemgå og besvare alle de spørgsmål, jeg stillede dig i starten. Ikke mindst skal du huske at få udfyldt en kravspecifikation. Med denne løsning vil der nemlig ikke være en professionel webudvikler med undervejs gennem hele processen, men du kan naturligvis altid købe rådgivning hos et webbureau.


BILLIG LØSNING, MEN KRÆVER GRUNDIG FORBEREDELSE

At bygge din hjemmeside selv er umiddelbart den billigste løsning, men også den mest tidskrævende. Hvis du har både tid, lyst, evner og interesse, kan det helt klart betale sig rent økonomisk. Sæt dig godt ind i, hvad konvertering, content, SEO osv. indebærer, da det vil have stor betydning, når din hjemmeside skal finde sin plads i Googles søgeresultater. Husk også alle de andre begreber på tjeklisten.

Når du undersøger markedet, er det en god ide at se en masse gør-det-selv-videoer, der omhandler det eller de systemer, du er interesseret i. På den måde finder du ud af, om du vil have  let eller svært ved at bygge en hjemmeside i det pågældende system..

WordPress eller Drupal er populære systemer og anvendes over stort set hele verden. Men herudover findes et utal af systemer. Mange, starter med at bygge deres egen hjemmeside, men giver op, fordi det alligevel ikke var så let og ligetil. Derfor skal du virkelig gøre dit forarbejde grundigt, så du ikke spilder din tid.

Når du er klar til at gå i gang, skal du først vælge den server (hosting), din hjemmeside skal ligge på. Her er det meget vigtigt, at du vælger en hurtig server, hvis du gerne vil give din hjemmeside en chance for at rangere højt på Google. Du skal bl.a. sætte dig ind i serverhastighed og hvor mange kerner, GB ram osv. serveren skal have.

Der findes mange guides på internettet, der kan hjælpe dig gennem denne proces. Vær opmærksom på, at de billige servere er billige af en årsag. Som regel er det, fordi mange andre hjemmesider også er hostet på samme server, og fordi der ikke er mange kerner, GB ram etc. til rådighed til lige netop dig. Derfor vil jeg anbefale, at du ikke nødvendigvis vælger den billigste server.

Vær også opmærksom på at opdatere din hjemmeside løbende, så dine plugins og andre værktøjer ikke forældes og du derved åbner et større hul for hackere. Du skal også løbende tilpasse din hjemmeside til nye, løbende opdateringer, f.eks. fra Google, så du ikke mister synlighed i de organiske søgeresultater.


FORDELE VED SELV AT BYGGE:

  • Løsningen er den billigste.

  • Du kan selv vælge din template, så du får en god fornemmelse af, hvordan din hjemmeside kommer til at se ud, når den er færdig.

  • Den valgte template er oftest gennemtestet fordi rigtig mange allerede bruger den.

  • Du får et CMS (styresystem) der allerede bliver brugt af utrolig mange og derfor er gennemtestet.

  • Du får mulighed for at redigere på din hjemmeside. Nogle få ting vil dog kræve, at du kan kode.

  • Du får en skalerbar løsning, som du enten selv eller et webbureau senere kan bygge videre på.

  • Siden er nem at vedligeholde

  • Du har et stort antal plugins til rådighed (betalte eller gratis), der er bygget til open source-platforme.

  • Det er forholdsvis let at søgemaskineoptimere (lave SEO) på de fleste platforme.

  • Løsningen er meget fleksibel.

  • Open source-løsningen vil kunne håndteres af de fleste webbureauer.


ULEMPER VED SELV AT BYGGE:

  • Du har ingen professionel webudvikler ved din side til at effektuere dine ønsker og krav.

  • Under hele udviklingsprocessen har du ingen sparringspartner i form af en leverandør.

  • Hvis du vælger et open source-system får du får et hackervenligt system. Der kan dog gøres meget for at undgå hackere. Vælger du en anden type platform,  vil der oftest være bedre styr på det problem.

  • Med tiden kan nogle af de anvendte plugins ophøre med at blive opdateret af udbyderen. Du skal derfor selv huske at opdatere eller udskifte alle plugins.

  • Hvis du ikke tidligere har arbejdet med det open source-system, din hjemmeside er bygget i, kan det være svært at lave rettelser og du vil have brug for oplæring og vejledning..

  • Hvis der kommer opdateringer fra f.eks. Google, er det dig selv,  der skal være opmærksom på det for at kunne imødekomme de ændringer, der skal til, for ikke at blive straffet i søgeresultaterne.

  • Du har selv ansvar for backup af din hjemmeside.

  • Alle opdateringer og opgraderinger vil tage tid.

  • Du skal selv finde den rigtige server og betale for den.


BILLIGST KAN BLIVE DYRT I LÆNGDEN

Selv om denne løsning på papiret er den billigste, kan den - hvis du ikke har styr på alle de punkter,  jeg nævnte i starten af guiden - hurtigt gå hen og blive den dyreste.

Det er nemlig ikke nok, at du ”bare” har en hjemmeside. Hjemmesiden skal også kunne konvertere de besøgende på din hjemmeside til kunder. Du kan lave verdens flotteste hjemmeside, men hvis  indholdet ikke er interessant, eller hvis siden ikke bliver fundet af dine potentielle kunder, er den ikke meget værd.

Du skal derfor være sikker på, du kan klare opgaven, så du ikke spilder din tid. Det er set mange gange før, at denne type løsning rent faktisk kan være mere skadelig end gavnlig for din virksomhed.


DEN TREDJE LØSNING

Du vælger en abonnementsbaseret hjemmeside

Ligesom du kan finde en leverandør til at udvikle og købe din helt egen hjemmeside, er det også muligt at vælge en af de mange gode abonnementsbaserede løsninger. Der findes dog også nogle versioner, hvor det er vigtigt lige at tænke sig om en ekstra gang.

Først og fremmest er det vigtigt at lægge mærke til, om løsningen har meget lange bindings- og opsigelsesperioder. Undersøg nøje på nettet, hvad andre mener om udbyderen, inden du vælger.


DU KØBER BRUGSRETTEN TIL SYSTEMET

En abonnementsbaseret løsning er oftest en såkaldt Software as a Service - SaaS - løsning. Her køber du brugsretten til et hjemmesidesystem. En SaaS løsning er ofte rigtigt godt bygget og har været ekstremt dyr at udvikle, idet designerne har anvendt mange timer på at optimere systemet og bygge de funktioner og design, kunderne efterspørger. Det giver dig rigtig mange muligheder og i de bedste systemer, kan du endda få bygget lige præcis det, du gerne vil have - helt ligesom de løsninger, du kan få ved unik kodning af en hjemmeside.

Forskellen mellem en unik kodet hjemmeside og en abonnementsbaseret ditto er dels, at sidstnævnte løsning er langt billigere end specialprogrammering, og dels, at din hjemmeside vil ligge fast på en server, hvorfra den ikke kan flyttes.

Med en god abonnementsløsning får du en flot, sikker og billig h

KONTAKTINFORMATION

Acoss webudvikling

Tlf. 31120442

info@Acoss.dk




INDHOLD

ÅBNINGSTIDER

Mandag:  10:00-18:00
Tirsdag:   10:00-18:00
Onsdag:   10:00-18:00
Torsdag:  10:00-18:00
Fredag:    10:00-18:00
Lørdag:    Lukket
Søndag:   Lukket


Copyright © 2025 Acoss

Diseñado por Acaao Acaao